إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ملتقى جامعة مصر للعلوم و التكنولوجيا

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ملتقى جامعة مصر للعلوم و التكنولوجيا

السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة

بلييييييييييييييييز خلونا نتكلم عن الجامعة نتناقش في أي موضوع ونجاوب على تسألات الطلبة الجدد أو أي حد عاوز يسأل بليييييييز عشان مايتقفل كمان دي المرة

وأولا وحدة أنا عندي سؤال

دحين أيش الفرق بين الطالب إلي يتخرج من الجامعة الحكومية في 6 سنوات و بين الطالب إلي يتخرج من جامعة خاصة في 5 سنوات أو أقل ؟
    ولو سمحتم ممكن حد يقول إية هيا الصيدلة الإكلينيكية ؟

وشكراً
    التعديل الأخير تم بواسطة ترسي; الساعة 30-08-2007, 11:31 PM.
    تبسم فاغداً يومُ ُ آخــــــــــــــــــــــــر

رد: منتدى جامعة مصر للعلوم و التكنلوجيا

المشاركة الأصلية بواسطة ترسي مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة

بلييييييييييييييييز خلونا نتكلم عن الجامعة نتناقش في أي موضوع ونجاوب على تسألات الطلبة الجدد أو أي حد عاوز يسأل بليييييييز عشان مايتقفل كمان دي المرة

وأولا وحدة أنا عندي سؤال

دحين أيش الفرق بين الطالب إلي يتخرج من الجامعة الحكومية في 6 سنوات و بين الطالب إلي يتخرج من جامعة خاصة في 5 سنوات أو أقل ؟
    ولو سمحتم ممكن حد يقول إية هيا الصيدلة الإكلينيكية ؟

وشكراً

ايه يا د. ترسى .. فين الناس ؟

دى حاجة و دى حاجة .. يعنى صيدلة و طب اسنان ف الحكومى 5 سنين زى الخاص .. و نفس الكلام ف طب بشرى 7 سنين هنا و هنا

بس طبعا مستوى التعليم الخاص افضل بكتير من الحكومى

م
    س
    ت
    ك
    ن
    ي
    ص
    التعديل الأخير تم بواسطة H5N1; الساعة 05-09-2007, 05:37 PM. سبب آخر: الألقااااب من فضلكم

انا خريج هذه الجامعه وهي معقوله اكاديما بس زفت الزفت في امكانياتها يعني يمكن الحكوميه ليها عذرها لو كانت من جوه تعبانه انما المذكوره كان عذرها ايه ايام مانا كنت فيها!!!!! انا اتخرجت 2004 والحمد لله كان مستويا يرضيني انما المشكله في السوق والياته اللي بتخللي المهتم بالعلم يفقد حماسه لعدة اعتبارات نذكرها تبعا
      انا مثلا دلوقتي في صيدليتي ومافيش شغل قد كده اساسا عشان اشغل مخي ! فالمشكله ليست في هذه الجامعه بالذات انما في الحاله الصيدلانيه في مصر مثلا ايه لقبنا دكتور موافق بس الاطباء بخبث ممكن يجردوك من لقبك من تحت لتحت واكيد اللي في السوق فاهمني
      قصدي ايه مثلا الطبيبب اللي مش ولا بد يقولك اذا كلمته (ياباشا يااساذ) مش معقوله دي لما انت نفسك معاكش دكتوراه وتتنادى بلقب دكتور دا وضع عام في مصر ولازم يدرسوا في كورسات الطب والصيدله اخلاقيات التعامل المهني بين الزملاء الموضوع طويل بس انا مش هطول واللي مش عاجبه كلامي احترمه بس يقوللي ايه وجهة نظره
      صيدلي :محمد دويدار

المشاركة الأصلية بواسطة dwidarpharma مشاهدة المشاركة
        انا خريج هذه الجامعه وهي معقوله اكاديما بس زفت الزفت في امكانياتها يعني يمكن الحكوميه ليها عذرها لو كانت من جوه تعبانه انما المذكوره كان عذرها ايه ايام مانا كنت فيها!!!!! انا اتخرجت 2004 والحمد لله كان مستويا يرضيني انما المشكله في السوق والياته اللي بتخللي المهتم بالعلم يفقد حماسه لعدة اعتبارات نذكرها تبعا
        انا مثلا دلوقتي في صيدليتي ومافيش شغل قد كده اساسا عشان اشغل مخي ! فالمشكله ليست في هذه الجامعه بالذات انما في الحاله الصيدلانيه في مصر مثلا ايه لقبنا دكتور موافق بس الاطباء بخبث ممكن يجردوك من لقبك من تحت لتحت واكيد اللي في السوق فاهمني
        قصدي ايه مثلا الطبيبب اللي مش ولا بد يقولك اذا كلمته (ياباشا يااساذ) مش معقوله دي لما انت نفسك معاكش دكتوراه وتتنادى بلقب دكتور دا وضع عام في مصر ولازم يدرسوا في كورسات الطب والصيدله اخلاقيات التعامل المهني بين الزملاء الموضوع طويل بس انا مش هطول واللي مش عاجبه كلامي احترمه بس يقوللي ايه وجهة نظره
        صيدلي :محمد دويدار

انا شايف د دويدار ان جامعة مصر فيها سلبيات كتيرة بغض النظر عن الامكانيات .. الروتين مثلا ف الجامعة صعب اوى و العاملين بيتعاملوا معانا كاننا عبيد عندهم !!!

دا طبعا بالاضافة لمعاملة الدكاترة السيئة للطلبة .. مش كل الدكاترة طبعا .. لكن معروف مين الكويس و مين اللى وحش

عشان كدة دايما بقول ان جامعة مصر تشبة الجامعات الحكومية الى حد كبير

م
        س
        ت
        ك
        ن
        ي
        ص

طب ينفع تقولولى ايه عيوب الجامعة من حيث الامكانيات عشان لما أدخل أبقى عارف
          يعنى قصدكم ايه بالامكانيات؟الاجهزة و المعامل؟

و أنا دخلت على موقع الجامعة و شفت المواد اللى هاخدها فى أول سنة ... لقيتها تقريبا زى مواد الاعدادى ... و لما شفت مثلا المواد اللى بيخدوها أولى صيدلة القاهرة لقيتها مختلفة شوية ... يعنى مفيش مثلا نبات و حيوان و بالتالى المواد بتبقى مختلفة فى باقى السنين... فهل دة هيبقى ياثر عليا لما أتخرج؟

شريف
          سنة أولى
          التعديل الأخير تم بواسطة HONEST; الساعة 02-09-2007, 04:48 AM.

لا يا شريف كل جامعه بتدرس نفس المواد بس بيختلف انت هتاخدها امتى يعني احنا الجامعه الوحيده اللي بتاخد zoology في اول سنه فيه جامعات مش بتاخد الماده دي بس على حسب انها هتفيدك بعد كده في المواد اللي جايه وهتريحك في فهم بعض المواد برضو بس الترتيب في جامعتنا بجد احسن من جامعات تانيه احنا ترتيبنا زي ترتيب جامعه عين شمس اما بالنسبه للقاهرة فهي زي 6 اكتوبر ... على فكرة يا شريف توكل ع الله وشد حيلك وزاكر كويس وانت هتلاقي الكليه سهلة جدا

باركولييي نجحت يا جماااعه في السمر وجيبت جيد جدا

علمني الرحيل ان احمل وطني في حقيبة علمني الوطن ان احمل غربتي في القلب علمني قلبي ان احمل الام الوطن وعلمني الرحيل ان القلب سيبقى يدق للوطن حتى حينما يمضي السنونو يبقى الوطن
            ووطني هو جامعه مصر

V
            V
            V
            دع الكلمااات ترسم انجماً

جامعه مصر

.:MuST :.

المشاركة الأصلية بواسطة SniperEyes مشاهدة المشاركة
              لا يا شريف كل جامعه بتدرس نفس المواد بس بيختلف انت هتاخدها امتى يعني احنا الجامعه الوحيده اللي بتاخد zoology في اول سنه فيه جامعات مش بتاخد الماده دي بس على حسب انها هتفيدك بعد كده في المواد اللي جايه وهتريحك في فهم بعض المواد برضو بس الترتيب في جامعتنا بجد احسن من جامعات تانيه احنا ترتيبنا زي ترتيب جامعه عين شمس اما بالنسبه للقاهرة فهي زي 6 اكتوبر ... على فكرة يا شريف توكل ع الله وشد حيلك وزاكر كويس وانت هتلاقي الكليه سهلة جدا

باركولييي نجحت يا جماااعه في السمر وجيبت جيد جدا

مبروك سنايبر .. و عقبال كل سمر

م
              س
              ت
              ك
              ن
              ي
              ص
              التعديل الأخير تم بواسطة H5N1; الساعة 05-09-2007, 05:39 PM.

سؤال
                ممكن حد يقولى لو حبيت أكمل صيدلة بعد كلية العلوم هدخل سنة كام هل جامعة مصر كويسة وكلام إلى قرءته ده صحيح أرجو الرد بجدية

السلام عليكم و رحمة الله وبركاتة

هام لجميع الطلبة الجدد و إلي من ضمنهم أنا

إن شاء الله بإذن الله راح يكون الكشف الطبي و إمتحات تحديد المستوى في اللغة الإنجليزية من 8 \ 9 \ 2007 إلى 13 \ 9 \ 2007

و تسجيل المواد من 15 \ 9 \ 2007 إلى 20 \ 9 \ 2007

و تبدأ الدراسة يوم 22 \ 9 \ 2007

و تمنياتي للجميع بالتوفيق
                  التعديل الأخير تم بواسطة H5N1; الساعة 05-09-2007, 05:41 PM. سبب آخر: إن شاء وليس إنشاء
                  تبسم فاغداً يومُ ُ آخــــــــــــــــــــــــر

ان شاء الله بداية موفقه لجميع الطلاب الجدد وعايزين يا جماعه مزاكرة من اولها صيدله كليه صعبة مفيش حاجه اسمها لعب

وربنا معاكم

علمني الرحيل ان احمل وطني في حقيبة علمني الوطن ان احمل غربتي في القلب علمني قلبي ان احمل الام الوطن وعلمني الرحيل ان القلب سيبقى يدق للوطن حتى حينما يمضي السنونو يبقى الوطن
                    ووطني هو جامعه مصر

V
                    V
                    V
                    دع الكلمااات ترسم انجماً

جامعه مصر

المشاركة الأصلية بواسطة tito55555 مشاهدة المشاركة
                      سؤال

ممكن حد يقولى لو حبيت أكمل صيدلة بعد كلية العلوم هدخل سنة كام هل جامعة مصر كويسة وكلام إلى قرءته ده صحيح أرجو الرد بجدية

معادلة علوم بتختلف على حسب انت شعبة ايه ؟ و مين اللى بيعملك المعادلة ؟

يعنى لو انت قسم بيولوجى يتعادلك تقريبا 65 ساعة , اما لو انت قسم كيميا مثلا ف بيتعادلك اقل من كدة

م
                      س
                      ت
                      ك
                      ن
                      ي
                      ص

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                        أهلا بأحلى دكاتره دكاترة جامعة مصرللعلوم والتكنولوجيا
                        أنا حبيت بس أقولكم كلكم كل سنه وانتم بخير بمناسبة شهر رمضان الكريم أعاده الله على الامه الإسلاميه كلها باليمن والخير والبركات
                        وياريت فى الشهر دا كل اللى مش ملتزم بالصلاه يلتزم واللى مش ملتزم على قراءة القرآن يحاول يلتزم يمكن يكون الشهر الكريم دا بداية التزامه باقى الشهور وباقى عمره
                        وياريت مانتلبخش بالمسلسلات اللى بيلهوا بيها الناس فى الشهر دا وبردوا الخروجات الكتيره والفسح لأنه المفروض شهر للعباده واليوم اللى بيروح فيه ما بيتعوضش تانى
                        كل عام وانتم بخير
                        sigpic
                        اللهم بلغنا رمضان

كل عام وانتي بخير يا صبر ورمضان كريم لكل طلاب جامعه مصر اعاده الله علينا باليمن و البركات
                          و اتمنى بدايه دراسه جميله عليكم وبدايه رمضانيه وزي ما قالت الاخت صبر لازم نلتزم في رمضان ونواظب على الصلاة في وقتها ومانضيعش وقتنا ورا المسلسلات و للاسف انا مش هكون موجود معاكم هنا في رمضان لاني مسافر برة مصر ولما ارجع هبقى اقضي اخر تلات ايام معاكم باذن الله

رمضان كريم

ووطني هو جامعه مصر

V
                          V
                          V
                          دع الكلمااات ترسم انجماً

جامعه مصر

المشاركة الأصلية بواسطة ترسي مشاهدة المشاركة
                            السلام عليكم و رحمة الله وبركاتة

هام لجميع الطلبة الجدد و إلي من ضمنهم أنا
                            إن شاء الله بإذن الله راح يكون الكشف الطبي و إمتحات تحديد المستوى في اللغة الإنجليزية من 8 \ 9 \ 2007 إلى 13 \ 9 \ 2007
                            و تسجيل المواد من 15 \ 9 \ 2007 إلى 20 \ 9 \ 2007
                            و تبدأ الدراسة يوم 22 \ 9 \ 2007
                            و تمنياتي للجميع بالتوفيق

شكرا جدا د. ترسي على المعلومات
                            بس ماتعرفيش الساعة كام
                            أنا شفت على موقع الجامعة جدول المحاضرات بس فيه مشكلة
                            لقيت يوم الاثنين فيه محاضرة عربي بس لبتوع سنة أولى !
                            و لقيت العربي متقسم على سكاشن من A لحد Z !
                            هل ياترى احنا اللى بنختارالمجموعة و لا بتتفرض علينا ؟؟؟
                            و باقى المواد المهمة متقسمة مثلا على ABCD بس !
                            ممكن حد يفهمنى
                            و رمضان كريم
                            التعديل الأخير تم بواسطة H5N1; الساعة 06-09-2007, 10:43 AM. سبب آخر: الألقااااااااااااااااااااب

متشكر أوى يا سوكونالة على الرد
                              بس تقصد أيه بمين اللى بيعملك المعادلة؟
                              وانا قسم كيمياء تقدير جيد جدا ولو ممكن تفاصيل أكثر؟ وموجود على المنتدى كلام عن ضعف إمكانيات الكلية ده بجد ولا لأ؟
                              و65ساعة يعنى كام ترم ولا بتتحسب إزاى؟
                              معلش طولت عليك بس أنا عايز أفهم
                              وشكرا

يعمل...
                              X