إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

محتاج مساعدتكم ضروري بالله عليكم

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• محتاج مساعدتكم ضروري بالله عليكم

السلام عليكم ورحمة الله
    في البداية خالص شكري لجميع القائمين علي المنتدي وما يقدمه من خدمات
    ارغب في الاستفسار لاني محتاااااااااااااااار جدا في مشكلتي
    من حوالي شهر كنت اعاني من مشاكل في الهضم ونزول دم مع البراز لاول مرة وعلي الفور كشفت وتم عمل تحليل براز والدكتور قال ان في جرثومة في المعدة وكتب علي علاج لمدة شهر كامل وهو عبارة عن
    Lansomid 30
    Verine
    Aero-digest
    Negazole

وبعد مرور شهر لم اشعر باي تحسن وطوال الشهر نزل دم مع البراز اربع مرات تقريبا
    روحت لطبيب اخر
    وعملنا تحليل براز برضو واشعة تلفزيونية علي البطن
    وقال ان تحليل البراز بيقول ان في جرثومة حديثة وان العلاج اللي انا كنت باخدة موش مظبوط وكتب علي علاج تاني وقال هانستمر علية لمدة 15 يوم فقط وهو
    Risek
    Klacid 500
    Julmentin 2X
    Negazole

انا موش عارف بقي اعمل ايه
    بدات اخد العلاج الجديد من يومين بالظبط
    واللي ملاحظة ان البراز اصبح لونه اسود طوال اليومين وكمان في دم اسود في البراز يومين ورا بعض حتي الان ودي اول مرة تحصل
    فموش عارف بالله عليكم افيدونا اعمل ايه

رد: محتاج مساعدتكم ضروري بالله عليكم

شفاك الله تعالى
    نزول الدم يدل على ان الميكروب لازال موجود .. وان العلاج الاول ليس فعالا ولم يقضي عالميكروب تماما

وفتره العلاج ليست 15 يوما فقط .. بل تستمر الى شهر او شهر ونصف تقريبا
    والعلاج الثاني فعلا افضل من الاولاني
    ولما تخلص كورس المضاد الحيوي .. تستمر على الرايسك فقط لمده شهر ع الاقل
    ويمكنك اخذ دواء يحتوي على ماده sacrulfate قرص 1 جم 4 مرات في اليوم
    ولكن يجب ان تجعل فارق بينه وبين اي دواء اخر خصوصا رايسك ونيجازول ع الاقل 3 ساعات قبل وبعد
    لا إله إلا أنت ، سبحانك إنى كنت من الظالمين
    مصــــــر التى فى خاطرى وفمى ، احبها من كل روحى ودمى

[
      quote=kahamid;380240]السلام عليكم ورحمة الله
      في البداية خالص شكري لجميع القائمين علي المنتدي وما يقدمه من خدمات
      ارغب في الاستفسار لاني محتاااااااااااااااار جدا في مشكلتي
      من حوالي شهر كنت اعاني من مشاكل في الهضم ونزول دم مع البراز لاول مرة وعلي الفور كشفت وتم عمل تحليل براز والدكتور قال ان في جرثومة في المعدة وكتب علي علاج لمدة شهر كامل وهو عبارة عن
      Lansomid 30
      Verine
      Aero-digest
      Negazole
      هذا العلاج لا يصلح علي الاطلاق لعلاج جرثومة المعدة العلاج خطأ بنسبة مائة %

وبعد مرور شهر لم اشعر باي تحسن وطوال الشهر نزل دم مع البراز اربع مرات تقريبا
      روحت لطبيب اخر
      وعملنا تحليل براز برضو واشعة تلفزيونية علي البطن
      وقال ان تحليل البراز بيقول ان في جرثومة حديثة وان العلاج اللي انا كنت باخدة موش مظبوط وكتب علي علاج تاني وقال هانستمر علية لمدة 15 يوم فقط وهو
      Risek
      Klacid 500
      Julmentin 2X
      Negazole

انا موش عارف بقي اعمل ايه
      بدات اخد العلاج الجديد من يومين بالظبط
      واللي ملاحظة ان البراز اصبح لونه اسود طوال اليومين وكمان في دم اسود في البراز يومين ورا بعض حتي الان ودي اول مرة تحصل
      فموش عارف بالله عليكم افيدونا اعمل ايه
      ياريت لو تذكر المادة الفعالة والتركيز لكل من julmentin و negazole

زائد ان تذكر لنا ما هي طريقة الاستخدام (كم مرة باليوم )

وسوف نحدد لك هل هذا يصلح ام يجب تغير العلاج
      professional pharmacist 4 u

http://www.facebook.com/pages/Profes...57491764306005

من أجل صيدلي أفضل

المشاركة الأصلية بواسطة د. عمرو القاضي مشاهدة المشاركة
        [

هذا العلاج لا يصلح علي الاطلاق لعلاج جرثومة المعدة العلاج خطأ بنسبة مائة %

ياريت لو تذكر المادة الفعالة والتركيز لكل من julmentin و negazole

زائد ان تذكر لنا ما هي طريقة الاستخدام (كم مرة باليوم )

وسوف نحدد لك هل هذا يصلح ام يجب تغير العلاج
        شكرا جدا لحضرتك علي الرد والاهتمام
        بالنسبة للاستخدام
        العلاج كله ياخد مرتين في اليوم ( كل 12 ساعة ) باستثناء ال Negazole يتم اخذة ثلاث مرات في اليوم
        كذلك العلاج كله يؤخذ بعد الاكل باستثناء ال Risek يتم اخذة قبل الاكل

من ناحية المادة الفعالة والتركيز انا موش فاهم قصد حضرتك ايه بس اللي مكتوب علي علب الكبسول
        Julmentin 2 X Co - Amoxiclav 1000 MG
        المواد الفعالة اموكسيسيلين 875 ملغم علي هيئة اموكسيسيلين ثلاثي الهيدرات وحمض كلافيولانيك 125 ملغم علي هيئة كلافيولانات البوتاسيوم

Ne gazole Metronidazole 500 MG
        المادة الفعالة ميترو نيدازول 500 ملغم مادة مضادة للاوليات الحيوانية ومضادة للبكتريا
        موش عارف هل المعلومات دي هي اللي حضرتك تقصدها ولا ايه
        التعديل الأخير تم بواسطة kahamid; الساعة 13-04-2010, 10:28 AM.

المشاركة الأصلية بواسطة dr/ahmedhasan مشاهدة المشاركة
          شفاك الله تعالى
          نزول الدم يدل على ان الميكروب لازال موجود .. وان العلاج الاول ليس فعالا ولم يقضي عالميكروب تماما

وفتره العلاج ليست 15 يوما فقط .. بل تستمر الى شهر او شهر ونصف تقريبا
          والعلاج الثاني فعلا افضل من الاولاني
          ولما تخلص كورس المضاد الحيوي .. تستمر على الرايسك فقط لمده شهر ع الاقل
          ويمكنك اخذ دواء يحتوي على ماده sacrulfate قرص 1 جم 4 مرات في اليوم
          ولكن يجب ان تجعل فارق بينه وبين اي دواء اخر خصوصا رايسك ونيجازول ع الاقل 3 ساعات قبل وبعد
          شكرا لحضرتك وياريت لو حضرتك تفيدني في موضوع الاكل ايه الاكل اللي المفروض امنعه تماما وايه اللي ممكن اخفف منه وايه المسموح بيه

ونقطة تانية
          موضوع الدم اللي بقي زيادة جدا يعني في العلاج الاولاني الدم ما كنش بينزل غير مرة كل اسبوع تقريبا وعبارة عن نقطة او اتنين دم احمر

دلوقتي مع العلاج الجديد
          الدم زاد بقي كل يوم مرتين او تلاتة وبكمية اكبر وكمان لونه تغير الي السواد
          والف شكر لحضرتك

ربنا يشفيك يا رب

الف سلامة عليك و علي كل مريض يعافيه ربنا ان شاء الله

اظن ان حضرتك لازم تنظم الاكل اكتر من كدا تاكل مسلوق و في مواعيد محددة
            و يا ريت لو تاخد ساكرالفيت كمان بس ده بعد ما تروح للدكتور و تقوله في صيادلة قالولي كدا
            انما
            العلاج التاني مظبوط و كويس
            بس اقترح ان
            Julmentin 2 X
            ممكن تستخدمه 3 مرات بدل مرتين ( هوا الصح 2 ) انما هوا دواء آمن جدا ف ممكن 3
            بس كمان بعد 15 يوم لازم تبطله و لو محتاج تكمل بمضاد حيوي اموكساسيلين لوحده كفاية
            اصل الكلافيولينك اسيد بيرفع انزيمات الكبد .

و ربنا الشافي...

المشاركة الأصلية بواسطة pharon مشاهدة المشاركة
              ربنا يشفيك يا رب

الف سلامة عليك و علي كل مريض يعافيه ربنا ان شاء الله

اظن ان حضرتك لازم تنظم الاكل اكتر من كدا تاكل مسلوق و في مواعيد محددة
              و يا ريت لو تاخد ساكرالفيت كمان بس ده بعد ما تروح للدكتور و تقوله في صيادلة قالولي كدا
              انما
              العلاج التاني مظبوط و كويس
              بس اقترح ان
              Julmentin 2 X
              ممكن تستخدمه 3 مرات بدل مرتين ( هوا الصح 2 ) انما هوا دواء آمن جدا ف ممكن 3
              بس كمان بعد 15 يوم لازم تبطله و لو محتاج تكمل بمضاد حيوي اموكساسيلين لوحده كفاية
              اصل الكلافيولينك اسيد بيرفع انزيمات الكبد .

و ربنا الشافي...
              الله يسلم حضرتك وربنا يعافي جميع المسلمين
              في الحقيقة موضوع الاكل انا متاكد انه السبب لاني قبل 6 شهور كان اكلي طبيعي ومنوع بس انا حاليا في السعودية من 6 شهور وقاعد لوحدي في السكن ومواعيد الشغل بتخلي الواحد ما يفكرش في انه يعمل اي اكل في البيت
              والاكل السوقي مو منوع
              ما فيش غير بروست ودجاج مشوي وارز ما تلاقيش في السوق حاجة غير كده الا بقي المعلبات زي الجبن والتونة وكده
              وانا الحقيقة طول الفترة اللي فاتت اتجهت للاسهل وهو الاكل السوقي ياعني تقدر تقول ان ال 6 شهور اللي فاتت منها 5 شهور علي الاقل بتاكل نفس الاكل كل يوم ومن ناحية المواعيد المنتظمة فما فيش طبعا في فطار الصبح بتوست وعصير والوجبة التانية هي وحظها ممكن المغرب ممكن العشاء بعد كده كمان
              موضوع العلاج راي حضرتك اني اغير الجرعة بتاعة Julmentin 2 X اخليها 3 مرات ولا اكلم الدكتور الاول
              وكمان موضوع التاثير علي انزيمات الكبد هيطول ولا فترة العلاج بس

والف شكر لحضرتك

المشاركة الأصلية بواسطة kahamid مشاهدة المشاركة
                الله يسلم حضرتك وربنا يعافي جميع المسلمين
                في الحقيقة موضوع الاكل انا متاكد انه السبب لاني قبل 6 شهور كان اكلي طبيعي ومنوع بس انا حاليا في السعودية من 6 شهور وقاعد لوحدي في السكن ومواعيد الشغل بتخلي الواحد ما يفكرش في انه يعمل اي اكل في البيت
                والاكل السوقي مو منوع
                ما فيش غير بروست ودجاج مشوي وارز ما تلاقيش في السوق حاجة غير كده الا بقي المعلبات زي الجبن والتونة وكده
                وانا الحقيقة طول الفترة اللي فاتت اتجهت للاسهل وهو الاكل السوقي ياعني تقدر تقول ان ال 6 شهور اللي فاتت منها 5 شهور علي الاقل بتاكل نفس الاكل كل يوم ومن ناحية المواعيد المنتظمة فما فيش طبعا في فطار الصبح بتوست وعصير والوجبة التانية هي وحظها ممكن المغرب ممكن العشاء بعد كده كمان
                موضوع العلاج راي حضرتك اني اغير الجرعة بتاعة Julmentin 2 X اخليها 3 مرات ولا اكلم الدكتور الاول
                وكمان موضوع التاثير علي انزيمات الكبد هيطول ولا فترة العلاج بس

والف شكر لحضرتك
                السلام عليكم
                الف سلامة عليك يا اخى
                -العلاج الثانى افضل بكتير من الاولانى وباذن الله هيجيب نتيجة كويسة
                -بخصوص julmentin 2x ده مرتين فى اليوم لمدة 7 ايام كل 12 ساعة لما انت مش منتظم فى الاكل هتاخد العلاج ازاى المضاد الحيوى ده لازم كل 12 ساعة ويكون بعد الاكل لو حتى سندويتش
                -negazole كل 8 ساعات ويكون بعد الاكل لمده 7 ايام
                -clarithromycin500 كل 12 ساعة لمدة 7 ايام
                -omeprazole 20 مرة واحدة قبل الاكل بربع ساع ة لمدة شهر ونص الى شهرين
                -بخصوص الاكل --تجنب 1- الدهون والزيوت 2- الحراق والشطة والفلفل والميونيز والكاتشب
                صيدلى حر
                بحبك يا مصر

المشاركة الأصلية بواسطة ekramy مشاهدة المشاركة
                  السلام عليكم
                  الف سلامة عليك يا اخى
                  -العلاج الثانى افضل بكتير من الاولانى وباذن الله هيجيب نتيجة كويسة
                  -بخصوص julmentin 2x ده مرتين فى اليوم لمدة 7 ايام كل 12 ساعة لما انت مش منتظم فى الاكل هتاخد العلاج ازاى المضاد الحيوى ده لازم كل 12 ساعة ويكون بعد الاكل لو حتى سندويتش
                  -negazole كل 8 ساعات ويكون بعد الاكل لمده 7 ايام
                  -clarithromycin500 كل 12 ساعة لمدة 7 ايام
                  -omeprazole 20 مرة واحدة قبل الاكل بربع ساع ة لمدة شهر ونص الى شهرين
                  -بخصوص الاكل --تجنب 1- الدهون والزيوت 2- الحراق والشطة والفلفل والميونيز والكاتشب
                  الف شكر ليك يااخي الفاضل
                  وجزاك الله عنا كل خير علي التوضيح الممتاذ اللي حضرتك عاملة
                  بالنسبة للاكل انا بحاول اني انتظم في مواعيد ثابتة للاكل بس الحاجة اللي فعلا قلقاني موضوع ان البراز الاسود والدم اصبح ملازم ليا طول ال 3 ايام دول اللي اخذت فيهم العلاج الجديد والي الان
                  وربنا يبارك في حضرتك

شكرا جدا لحضرتك علي الرد والاهتمام
                    بالنسبة للاستخدام
                    العلاج كله ياخد مرتين في اليوم ( كل 12 ساعة ) باستثناء ال Negazole يتم اخذة ثلاث مرات في اليوم
                    كذلك العلاج كله يؤخذ بعد الاكل باستثناء ال Risek يتم اخذة قبل الاكل

من ناحية المادة الفعالة والتركيز انا موش فاهم قصد حضرتك ايه بس اللي مكتوب علي علب الكبسول
                    Julmentin 2 X Co - Amoxiclav 1000 MG
                    المواد الفعالة اموكسيسيلين 875 ملغم علي هيئة اموكسيسيلين ثلاثي الهيدرات وحمض كلافيولانيك 125 ملغم علي هيئة كلافيولانات البوتاسيوم

Ne gazole Metronidazole 500 MG
                    المادة الفعالة ميترو نيدازول 500 ملغم مادة مضادة للاوليات الحيوانية ومضادة للبكتريا
                    موش عارف هل المعلومات دي هي اللي حضرتك تقصدها ولا ايه
                    تمام ربنا يشفيك

اما من ناحية العلاج فهو عاوز شوية تظبيط

اولا : لا داعي أن تأخذ negazole مع الاموكسيسيللين ويكتفي بالاموكسيسيللين

ثانيا : من الضروري أن تأخذ 2000 مليجرام باليوم من الاموكسيسيللين وهذه الجرعة لم تصل اليها وكل الذي تاخده هو 1750 مليجرام فقط

يبقي العلاج يكون هكذا

risek كبسولة قبل الفطور بساعة وكبسولة قبل العشاء بساعة لمدة 45 يوم

اموكسيسيللين 1 جرام كبسولة مرتين يوميا صباحا ومساءا ولا يتأثر بالطعام ولمدة 10 ايام فقط

klacid 500 mg حبة مرتين يوميا صباحا ومساءا ويكون يأما قبل الاكل بساعة او بعد الاكل بساعتين ولمدة 10 ايام فقط

وربنا يشفيك

من أجل صيدلي أفضل

المشاركة الأصلية بواسطة د. عمرو القاضي مشاهدة المشاركة
                      تمام ربنا يشفيك

اما من ناحية العلاج فهو عاوز شوية تظبيط

اولا : لا داعي أن تأخذ negazole مع الاموكسيسيللين ويكتفي بالاموكسيسيللين

ثانيا : من الضروري أن تأخذ 2000 مليجرام باليوم من الاموكسيسيللين وهذه الجرعة لم تصل اليها وكل الذي تاخده هو 1750 مليجرام فقط

يبقي العلاج يكون هكذا

risek كبسولة قبل الفطور بساعة وكبسولة قبل العشاء بساعة لمدة 45 يوم

اموكسيسيللين 1 جرام كبسولة مرتين يوميا صباحا ومساءا ولا يتأثر بالطعام ولمدة 10 ايام فقط

klacid 500 mg حبة مرتين يوميا صباحا ومساءا ويكون يأما قبل الاكل بساعة او بعد الاكل بساعتين ولمدة 10 ايام فقط

وربنا يشفيك
                      جزاك الله خيرا دكتور عمرو وبارك الله فيك
                      ليا عند حضرتك بس استفسارين وانا اسف انا ازعجت حضرتك كتير
                      بالنسبة لمواعيد العلاج والاكل : الدكتور كان قال قبل الاكل وبعد الاكل بس ما حددش مواعيد هل التزم بعدد الساات اللي حضرتك حددتها ولا ما فيش مشكلة في اني باخد العلاج حاليا قبل الاكل مباشرة وبعد الاكل مباشرة

النقطة التانية ما الحل في موضوع البراز الاسود الذي اصبح ملازما لي يوميا منذ اكثر من اربعة ايام وساعات بيكون معاه دم

وجزاك الله عنا خيرا وبارك الله لك ونفع الاسلام بعلمك

[quote][quote=kahamid;380376]جزاك الله خيرا دكتور عمرو وبارك الله فيك

جزاكم الله خير

ليا عند حضرتك بس استفسارين وانا اسف انا ازعجت حضرتك كتير

ولا يهمك نحن هنا في خدمة الجميع ومن واجبنا ارشادهم للصواب نفع الله بكم

بالنسبة لمواعيد العلاج والاكل : الدكتور كان قال قبل الاكل وبعد الاكل بس ما حددش مواعيد هل التزم بعدد الساات اللي حضرتك حددتها ولا ما فيش مشكلة في اني باخد العلاج حاليا قبل الاكل مباشرة وبعد الاكل مباشرة

طبعا من الضروري الالتزام بمواعيد الاكل لان بكدة مش حتستفيد بالدواء كامل وحيبدأ يفقد جزء كبير من فاعليته

النقطة التانية ما الحل في موضوع البراز الاسود الذي اصبح ملازما لي يوميا منذ اكثر من اربعة ايام وساعات بيكون معاه دم

من الممكن أن يكون حضرتك بتعاني من امساك وهذا وارد جدااا لذلك يجب عليك اكل الياف وفواكهه وخلافه

او من الممكن نتيجة الميكروب بيعمل دم في البراز ومن الممكن ان يكون السببين متجمعين معااااا

وجزاك الله عنا خيرا وبارك الله لك ونفع الاسلام بعلمك[/]

الله يكرمك وشفاكم الله

التعديل الأخير تم بواسطة د. عمرو القاضي; الساعة 14-04-2010, 07:57 AM.

من أجل صيدلي أفضل

[quote=د. عمرو القاضي;380378][quote]
                          جزاك الله خيرا دكتور عمرو وبارك الله فيك

جزاكم الله خير

ولا يهمك نحن هنا في خدمة الجميع ومن واجبنا ارشادهم للصواب نفع الله بكم

طبعا من الضروري الالتزام بمواعيد الاكل لان بكدة مش حتستفيد بالدواء كامل وحيبدأ يفقد جزء كبير من فاعليته

من الممكن أن يكون حضرتك بتعاني من امساك وهذا وارد جدااا لذلك يجب عليك اكل الياف وفواكهه وخلافه

او من الممكن نتيجة الميكروب بيعمل دم في البراز ومن الممكن ان يكون السببين متجمعين معااااا

الله يكرمك وشفاكم الله

د / عمرو
                          الحقيقة يعجز اللسان عن شكرك ولكن امل ان يستجيب الله دعائي لحضرتك بالتوفيق والنجاح والفلاح في الدنيا والاخرة وان ينفع بك الاسلام والمسلمين ويجازيك عنا كل خير

بس يادكتور عمرو بالنسبة للامساك اعتقد ما فيش لان الحمد لله انا باروح الحمام في اليوم تقريبا متوسط 3 مرات
                            فهل ممكن يكون الميكروب لوحدة سبب في استمرار البراز الاسود طوال هذة المدة المتصلة

سبب البراز الاسود هو هذا الميكروب .. لانه بيعمل تاكلات في جدار المعده ( متخفش من الكلمه دي ) مما يسبب نزول الدم .. وعند نزوله مع البراز يكون قد اسود لونه
                              لا إله إلا أنت ، سبحانك إنى كنت من الظالمين
                              مصــــــر التى فى خاطرى وفمى ، احبها من كل روحى ودمى

يعمل...
                              X