إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

روماتيزم فى الدم ؟؟؟

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• روماتيزم فى الدم ؟؟؟

اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    ثانيا بعتذر انى هاتقل عليكم شويه واسألكم عن حاجه وبشكركم ع افادتى مقدما بجد
    كل الحكايه ان انا اتسألت يعنى ايه روماتيزم فى الدم ونسبته 400 والطبيعى بتاعه 200 تقريبا ع مااتذكر الكلام اللى اتقال ليا
    ده كان سؤال صديقه ليا عن تحليل لواحده صديقه ليها
    انا صراحه طبعا نظرا لمعلوماتى وثقافتى اللى ملهاش حدود فانا قلتلها هاسألك وربنا يكرمنا ونفهم سوا يعنى
    بس فياريت بجد حد يفهمنى ايه طبيعه المرض ده وهل هو خطر ولا لا عشان انا لما دورت ع النت كل اللى لقيته رد ع سؤال زى سؤالى والجواب عليه كان ان المرض ده مش خطير فصراحه حسيت ان الكلام مش مقتنعه بيه فقلت اكيد ان شاء الله هلاقى حد يفيدنى بجد هنا
    وبكرر اعتذارى عشان طولت
    وربنا يجازيكم عنا كل الخير ان شاء الله
    حسبى الله لا اله الا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم
    سبحانك اللهم وبحمدك أشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك

رد: روماتيزم فى الدم ؟؟؟

جاري البحث بمشيئة الله
    "قَالَ : سَلَامٌ عَلَيْكَ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ رَبِّي إِنَّهُ كَانَ بِي حَفِيّاً "

قم يا أخي بشوق لله كما قامَ موسى فقد قام وقلبه يضطرب شوقاً ويهتز طرباً لربه حتى قال" رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ..."
    لذا
    " ... وَعَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضَى" .

انا اول مره اسمع عن روماتيزم فى الدم دى انتى قصدك اكيد على روماتيزم
      فى القلب اللى هى حمى روماتيزميه صح ؟؟ ودى طبعا خطيره جدا ومحتاجه
      كورس علاج بالبنسيلين طويل المدى لمده 20 سنه

بسم الله الرحمن الرحيم
        روماتيزم الدم ماذا يعني؟
        هو عبارة عن أضداد antibodies لجراثيم المكورات العنقودية.... وهذه الاضداد موجودة في الدم.... ولكن كيف تتشكل؟
        عندما يصاب أحدنا بالتهاب لوزات(غالباً ما تكون الجراثيم المسبة لالتهاب اللوزات هي المكورات العنقودية والعقدية) عندها يشكل الجسم أجساماً مضادة لهذه الجراثيمantibodies .... فعندما يبقى الالتهاب لفترة طويلة(7-15) يوم أو اكثر... ويتكرر هذا الأمر كل شهر أو شهرين عندها ستزداد نسبة هذه الأضداد في الدم(بوصفها صنعت فيه) وترتفع فوق نسبة الـ200 لتسبب ما يسمى بالروماتيزم.... في هذه الفترة تترسب هذه الأضداد في المفاصل(خصوصاً مفاصل الركبتين) حيث تسبب ألماً وشعوراً بالتعب على الدوام.... وفي حال عدم معالجة هذا المرض بالبنسلين المديد.... عندها قد يتطور إلى التهاب شغاف قلب روماتيزمي وهنا تكمن الخطورة.... إذ تترسب هذه الأضداد في شغاف القلب.. مما يزيد نسبة احتمال الوفاة...
        هذه فكرة بايجاز عن المرض ومضاعفاته..... واتمنى أن أكون قد قدمت ما هو مفيد لك يا أخت منار....

يعمل...
        X