إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

التنية تحت الابط

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• التنية تحت الابط

لو سمحتوا يا دكاترة انا عندي تنيا تحت الابط وبين الفخدين ولونها بني محمر ومش عارف اعمل معاها ايه في صديق نصحني بشامبو سيلسن بلو بس في ناس بيقولوا ما ينفعش غير العلاج بالليزر ممكن تيفيدوني لان الموضوع مسببلي قلق جامد وياريت الرد بسرعة وشكرا يا دكاترة

رد: التنية تحت الابط

التنيا دى نوع من الفطريات واعتقد ان حضرتك دارس ميكولوجى وعارف ان اهم حاجة فى علاج الفطر هى النظافة بالماء والصابون وحاول تعرض المنطقة المصابة للتهوية
    تانى حاجة انك تروح لاخصائى الجلديةهو خير من يقولك على العلاج احسن من الصيدلى
    وربنا يشفيك يا رب

بص ياسيدى الفاضل مع احترامى الشديد للاراء الفشنك دى بس حلها سهل جدااااااااااااااا اولا مضاد للفطرياتoral زى مثلاturbinودة يتاخد واجدة كل يوم لمة لاتزيد عن 10 اياااااااام (مهمة النقطة دى اوى) ثانيا تستعمل شامبو ضد فطريات زى ketoral اوnizoralودة بوضعة يوميا لى مكان الاصابة يوميا لمدة 10على الاقل وانت بتستحمى بدون ازالتة حتى اختفاء اللون دة بالنسبة للتينيا الملونة بس هل انت متاكد انها تينيا ملونة اقول لك ازاى تتأكد منها لو ظهرتلك قبل كدة وبتتكرر باستمرار تبقى تينيا ملونة لو مش كدة اعرض نفسك على صيدلى بلاش دكتور جلدية لأنها حاجة سهلة جدااااااااااااا

اما الليزر دة خرف هو الليزر حيموت التينيا وللا حيعمل اية

why shampoo ?? why not oint which will be more retaines on the infected area

احنا ممكن تستخدم مضاد للفطريات موضعى والعملية مش محتاجة اقراص (oral)

وممكن تستخدم kenakomp_mixderm_qudrderm

hاى حاجة منهم ممكن تكون كويسة ان شاء الله لانها خليط من مجمعة مواد فعالة
            لا اله الا انت سبحانك

انى كنت من الظالمين

مع احترامى للجميع الصيادلة اللى ردوا على الموضوع دة ,,,,

1_turbin 250mg دة terbinafine hcl1%

رقم واحد هو اساسا مينفعش علاج التنيا الملونة من الاصل و يا ريت تعيد المعلومات فى النقطة دى

2_الحالة حالة tinea crusis مش تنيا ملونة

3_جرعة التريبن لمدة عشر ايام فقط دى انا مش عارف جت منين لا مكتوبة فى كتب ولا الشركة بتقولها ولا فى اى حتة و بيتاخد لمدة اسبوعين قرص يويما فى حالة التنيا كروريز و ممكن كمان نكررة بعدها و متقلقش منة بل صورة يا دكتور فينوم

4_ وضع كريمات ذات التركيبة السحرية زى كودريدم و لا كيناكومب

يا دكاترنا يا صيادلتنا فعلا دى اخطاء شائعة هل تعلمين يا دكتورة ان هذة الكريمات تحتوى على كورتيزون ؟ طبعا اكيد عارفة

هل تعلمين مدى الاضرار لو امريض استخدمها فى المناطق زى الابط و الفخدين اللى فيها ثناية للجسم ان سرعة و قوة الامتصاص اقوى بكثير
              و كمية الاضرار الناتجة عن كدة

هل بتقوللى لمريض انة ممكن يستخدم فقط الكريمات دى لمدة 5 او ستة ايام و بعدين لازم يوقفها و يرجعللك تانى على شان تعيدى الكشف و تشوفيها ولازم تشوفيها

هل انتى متاكدة انها تنيا و فطريات ليست psorises in felxures area

او انها تكون haily -haily disease

او انها اكزيما مش تنيا او candida

هل تعلمين ما هى tinea incongnito ?

انا مبعترضتش اكيد على صيادلتنا ولا على العلاج الاتو سى

بس استحلفكم بللة امريض دة اخوك و ابوك و ابنك و بنتك فا متضروش بعد اذنك حتى و كنت تقصد خير

كفاية مشاكلنا الحياتية مش هيبقى فى الصحة كمان

اسف على ااسلوب السيىء فى كلامى مع الاعتذار للجميع

السلام عليكم

معك حق يا دكتور سامح اسلوبك كان شوية قاسي بس كلامك كله صحيح لازم نتأكد ويكون معانا الدليل لاي دوا ممكن نعطي او نقترحوا على المريض منكنش بس بياعين دوا زي ما بيوصفنا البعض عاوزين نكون proffesional والجميع كدا ان شاء الله
                ولكن كمان بقول انو كويس الواحد يعرض فكرتو حتى لو غلط لانه الاستفادة حتكون اكبر لان الجميع حيحاول يصلح المعلومة والكل يستفسد
                وجزى الله خيرا لكل الدكاترة الي شاركوا بس بتمنى منهم يكونوا اكثر دقة
                الغلط ممكن والتصحيح مطلوب والاستفادة للجميع

تحياتي لكم وبارك الله فيكم
                sigpic القدس عروس عروبتكم ............................

الف شكر يا دكتور واللة كلامك كلة صحيح فعلا انا اتعرضت لمواقف من الصيادلة كتير كان الهدف تجاري بحت وكل مرة دواء جديدجزاك اللة خيرا

يعمل...
                  X