إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عقد بسلطنة عمان

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• عقد بسلطنة عمان

انا صيدلانية
    وجالى شغل فى سلطنة عمان بس فى اكتر من نقطة كنت عاوزة اسال عنها
    اولا
    العقد فيه انى لازم امتحن فى السلطنة واتمام التعاقد متوقف على نتيجة الامتحان فما راى الزملاء فى ذلك وهل توجد طريقة لامتحان الصحة العمانية بمصر لانه افضل كثيرا من امتحانى هناك
    ثانيا فى العقد بند يمنعنى من انهاء التعاقد قبل اتمام سنتين فهل هذا عادى
    وايضا عدد ساعات العمل 9 ساعات والمدينة الموجود بها الصيدلية هى نيزوة وتسمى صيدلية الحرمين
    والراتب 400ريال عمانى و100بدل سكن
    ان كان لدى اى حد من الزملاء والزميلات تحفظ او تعليق او تخوف او معلومة يستطيع ان يفيدنى بها اكون شاكرة له من كل قلبى
    واخيرا انا لدى 3 اطفال 2 منهم فى مدارس هل هذا الراتب يكفينى واستطيع الادخار منه
    وتفضلوا بقبول فائق الاحترام وجزاكم الله عنى كل خير

رد: عقد بسلطنة عمان

السلام عليكم
    ارجوكم فيدونى
    لو اى حد عنده اى معلومة يفيدنى بها
    مع جزيل شكرى لكم

المشاركة الأصلية بواسطة زهرة احمد حسين مشاهدة المشاركة
      السلام عليكم
      ارجوكم فيدونى
      لو اى حد عنده اى معلومة يفيدنى بها
      مع جزيل شكرى لكم
      الأخت الفاضلة أعرفك أن الحياة في دول الخليج أصبحت باهظة التكاليف وايجارات الشقق مرتفعة جدا وبالنسبة للراتب فهو مناسب لانه تقريبا يعادل 6000 الاف مصري ولكن بالنسبة لاسرتك والمدارس للاولاد فهو يكفي المصاريف بالكاد ولن تستطيعي التوفير ولكن لو كان لزوجك فرصة عمل براتب مناسب فسوف يختلف الامر وبدلك سيساعدك على المعيشة المناسبة .
      أما بالنسبة للامتحان فحاولي اقناعهم أن يختبروكي وانت في مصر وتعرفي النتيجة قبل السفر لان لو جهزتي نفسك للسفر ولا قدر الله لم توفقي في الامتحان ستنزلي مصر بعد ثلاثة أشهر وسيكون ساعتها نفسيتك متأثرة من كلام الناس .
      ولكن ادا صمموا على الاختبار عندهم فحاولي المراجعة لكتب الفارما وحلي اختبارات هيئة التخصصات السعودية والاماراتية ربما تساعدك فأكيد اختبارات عمان لن تختلف كثيرا عنهم
      كما أنصحك بدعاء الاستخارة في الصلاة ليوفقك الله لما يناسبك
      وأتمنى لك التوفيق ان شاء الله

نصيحه لاتوافقى على أى عقد به شرط ألا تتركى العمل ألا بعد فتره معينه

انا صيدلانية
          وجالى شغل فى سلطنة عمان بس فى اكتر من نقطة كنت عاوزة اسال عنها
          اولا
          العقد فيه انى لازم امتحن فى السلطنة واتمام التعاقد متوقف على نتيجة الامتحان فما راى الزملاء فى ذلك وهل توجد طريقة لامتحان الصحة العمانية بمصر لانه افضل كثيرا من امتحانى هناك
          بيحصل احيانا فى بعض الاوقات ان بيكون الامتحان فى الدولة اللى حتسافرى عليها مش فى مصر
          ثانيا فى العقد بند يمنعنى من انهاء التعاقد قبل اتمام سنتين فهل هذا عادى
          العقد شريعة المتعاقدين
          لو قلقانة من البند ده من حقك تطلبي تغييره

وايضا عدد ساعات العمل 9 ساعات والمدينة الموجود بها الصيدلية هى نيزوة وتسمى صيدلية الحرمين
          والراتب 400ريال عمانى و100بدل سكن
          عدد ساعات العمل معقول لكن المرتب و بدل السكن قليل لو مرتبك هو اللى حيفتح البيت لكن لو زوجك بيشتغل بمرتب كويس يبقى المرتب مش بطال
          لكن لازم تسألى عن الاجازة الاسبوعية و الاجازات السنوية

ان كان لدى اى حد من الزملاء والزميلات تحفظ او تعليق او تخوف او معلومة يستطيع ان يفيدنى بها اكون شاكرة له من كل قلبى
          واخيرا انا لدى 3 اطفال 2 منهم فى مدارس هل هذا الراتب يكفينى واستطيع الادخار منه
          وتفضلوا بقبول فائق الاحترام وجزاكم الله عنى كل خير
          طبعا المرتب ده لا يكفى
          زى ما قلت هو ينفع كمساندة مع مرتب الزوج لكن مينفعش يفتح بيت و تدخرى منه
          لا آفةَ على العلومِ وأهلِها أضر من الدخلاء فيها وهم من غير أهلها، فإنهم يجهلون ويظنون أنهم يعلمون، ويفسدون ويقدِرون أنهم يُصلحون ( ابن حزم )

السلام عليكم اختي العزيزة
            انا صيدلي من سلطنة عمان وسجلت كذا بسرعة فقط عشان ارد عليك
            الصيدلي في الحكومة يستلم تقريبا 750ريال عماني
            وعملك في صيدلية خاصة جايز يأهلك عشان تشتغلي في مستشفيات حكومية وعن راي الراتب مناسب والايجار منزل في نزوى يتراوح بين 80ريال الى 250 ريال حسب الحاجات المتوفرة فيه وانصحك تحطي بند ان صاحب العمل يوفر لك منزل ول عائلتك وعشان تدخري فلوس لازم زوجك بيساعدك لان بهذا الراتب اتقدري تدخري منه حوالي 200 الى 50 ريال بس حسب مصروفك
            وفعلا العيشة بدت تكون غالية بس الواحد ضروري يتحكم في مصروفه
            واذا سجلتي نصيحة حاولي تدخلي في جهة حكومية لان العمل بسيط وجميل جدا واتمنى لك التوفيق

أنا أريد عقد فى سلطنة عمان ضرورى جدا لو أى حد يقدر يتصرف لأن زوجى يريد السفر للسعودية ويريد منى انى أطلع على أى عقد عمل بأى تكاليف اعتمادا على علو راتبه هو من هناك
              أرجو الافادة سريعا جدا
              يا صاحب الهم إن الهم منفرج أبشر بخير فإن الفارج الله
              فإذا بليت فثق بالله وارضى به,إن الذى يكشف البلوى هو الله
              الله يحدث بعد العسر ميسرة,لا تجزعن فإن الصانع الله

يعمل...
              X