إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

السفر للسعوديه والامتحان

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• السفر للسعوديه والامتحان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    " عقد عمل فى السعودية " دى كانت اجمل كلمة سمعتها من زماان بعد ماتخرجت 2002 من جامعة اسكندرية وطلعت عينى شغل بين شركات ادويه وبين صيدليات
    لحد مازهقت وطهقت والحمد لله قدرت اجيب محل ورخصت صيدليتى وجهزتها بس يوم ملقررت ان افرشها اتصل بيه مكتب السفريات وقالى مبروك
    شركة النهدى الطبية قبلتك
    فرحتت جدا سافرت وقابلت هناك اول ما رحت صعوبات ومشاكل الحمدلله مش ماديه بس نفسيه كتيير بس عمرى مافكرت ارجع وبحمد ربنا انى مرجعتش
    انا فى اجازه هيه اه 30 يوم بس كويسه كنت بفكر افتح صيدليتى بس بالوضع المقرف اللى احنا بقينا فيه مش هرجع ولا عشر سنين ويمكن مرجعش
    على فكره انا مش بحبطكم بس نصيحه من اخ اللى عايز يكون نفسه صح ويعيش محترم كصيدلى مش دبلوم يسافر متخفوش من اللى يقولك اهانه وكرامتى وبلدى والكلام اللى بنسمعه ده لا بس وانت بتدور حاول تطلع على صيدلية محترمه بمرتب محترم علشان ميبقاش سفرك على الفاضى مع ان برضه اى حاجه بره احسن من وضعنا فى مصر
    وعلشان مطولش عليكم اكتر من كده بقولكم " انا اول مره احس انى صيدلى محترم لما اشتغلت فى النهدى فى السعوديه " وبدعى ربنا يكرمكم كلكم
    ويشرفنى بماانى موجود فى مصر الشهر ده انى ارد على استفسارتكم بخصوص اى حاجه عن الصيادله المصريين فى السعوديه او الادويه ومستحضرات التجميل برضه
    شكرا
    د/هشام عطاالله
    هذا انا مااقدر اكون غيرى انا
    http://www.eastnmc.jeeran.com/

رد: عقد عمل فى السعودية

شكرا د.هشام
    وارجو أن نكون على تواصل حتى و انت بالسعودية
    بس عايز اسالك سوال : هل الصيدلي بالسعودية يمارس المهنة فعلا ؟ ولا زي مصر ....مجرد بقال في صيدلية ؟
    وحكاية انك تفتح صيدلية و انت بالسعودية ...بلاش ...إلا بقى لو هتشغل فيها واحد تثق فيه .... لان الحكاية دي عملت لبابا ( و هو صيدلي ) مشكلة اثناء عمله بالكويت ، وكان مأجر الصيدلية لصيدلانية .... اكتشفنا بعد كده انها كانت مابتدفعش الضرائب و عملتلنا مشكلة و قضية ووجع دماغ ...
    انت ممكن ترخصها و تفتحها وقت ماتحب بعد كده ..

سوال اخر .. و اسف لو هتقل عليك .... هو لازم علشان اقيم في السعودية لازم يكون على ( كفيل ) او ( كارت زيارة ) ولا ايه النظام ؟

وما هو نشاط شركة النهدي ؟

تحياتي د. هشام
    شكوت الى وكيع سوء حفظى .......... فأرشدنى الى ترك المعاصى

وأخبرنى بـأن العلـم نــور .......... ونور الله لا يهدى لعاص

رد على: عقد عمل فى السعودية

الاخ د/محمد تحياتى اليك وانشاء الله نتواصل دائما هرد عليك نقطه نقطه
      الصيدلى فى السعوديه فعلا بيمارس المهنه على حق وابسط حاجه ان كتير من الروشتات اللى نزلهه بتبقى مكتوب فيها الماده الفعاله بس
      ثانيا فيها نسبة دكاتره اجانب بيكتب تشخيص الحاله ويسبلك تحديد الدواء
      ارجو ان تكون وصلتلك الفكره بس طبعا برضه بتبيع وبتعمل طلبيات زى مصر بالضبط
      بالنسبه بقى للصيدليه فيه مثل بيقول " المال السايب يعلم السرقه " طبعا انا رخصتها وقافلها لحد ماارجع بعد سنه بعد عشره سعرها بيزيد مابيقلش واهى محجوزه لو لحد من معارفى احتاجها وخصوصا من الدفعات الجديده هديهاله ايجار بس كله بالورق
      وبالنسبه للاقامه فى السعوديه طبعا لازم كفيل بمعنى انك لازم تكون طالع على عقد رسمى بشغل
      فى طرق تانيه وهيه زياره من احد الاقارب هناك بس دى 3 شهور وبصراحه مقرفه وقلق وبرضه هتدور على شغل ومحدش بيقبل ولو قبل بيخسف بيك الارض
      افضل الطرق الخط المستقيم
      اما شركة النهدى الطبية فهى شركة متعددة الانشطه شعارها " الريادة فى خدمة المجتمع "
      1- مجموعة من الصيدليات ان شاء الله تصل ل(500 ) فرع على مستوى المملكه
      2- مستودع للادويه بيتعامل معه معظم صيدليات السعوديه " زى ابن سينا والمتحده بس اكبر "
      3-مجموعة وكالات لشركات مختلفه يتم التسويق ليها " مكتب علمى دعاية " وبيع " مكتب بيع "
      ده باختصار انا بقى ماسك واحده من الصيدليات وبشتغل فى جده
      اكون رديت على كل استفسارتك موجود دائما اى خدمه

الأخ د.هشام

السلام عليكم و رحمة الله

أرحب بيك في المنتدى أخي الحبيب

و كنت عايز أسألك عن متوسط مرتبات الصيادلة الجدد في الصيدليات بالسعودية و هل المرتب ده يستاهل ان الواحد يسيب مصر؟

الصراحة الواحد بيسمع أرقام محبطة في حدود 1500 ريال - صحيح مش أكثر إحباطا من مرتباتنا هنا- بتخلي الواحد يقول و على ايه البهدلة؟؟؟ مهي مش فارقة كتير خصوصا إن الحياة في السعودية غالية.

و تقبل تحياتي أخي الحبيب

أخوك

محمد زيتون

صيدلية أكسفورد - الإسكندرية
        منذ أن ولدت و أنت تفخر بالإسلام فمتى يفخر الإسلام بك

{َرَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً}

طيب ممكن تشوفلي عقد عمل انا كمان ........ ولا صعبة ...؟ علما باني كلها كام يوم و اتخرج ...
          وبيني و بينك يا د. هشام انا مش طايق شغل الصيدليات بتاع مصر ..خاصة و انا شغال في صيدلية بابا من خامسة ابتدائي

تقبل خالص تحياتي ....... و اتمنى لك أجازة سعيدة
          شكوت الى وكيع سوء حفظى .......... فأرشدنى الى ترك المعاصى

وأخبرنى بـأن العلـم نــور .......... ونور الله لا يهدى لعاص

الاخ محمد زيتون تحية طيبة اليك على فكرة انا من البحيرة واعرف طبعا اكسفورد لانى كنت شغال فى اسكندرية
            بالنسبه للرواتب هكلمك على النهدى بشكل خاص
            1* راتب اساسى 3000 ريال
            2* بدل سكن 750 ريال
            3* اضافى اجبارى " غالبا " 1200 ريال
            4* بدل جمعه العمل بيكون جمعتين فى الشهر 250
            5* اضافى تحفيزى وعمولات عند تحقيق المستهدف كل 3 شهور 2400 تقريبا يعنلى الشهر 1800
            نجمعهم حوالى ( 7000 ) ريال شهرى بيضيع منهم قول 2000 وده طبعا مش علطول
            يعنى بتصفى 5000 ريال فى الشهر
            ايه رايك يقى ليه حق ماارجعش مصر ولا ؟
            اقولك النصيبه يا د/محمد انا لسه عازب قلت اخطب بقى كل مااروح لواحده " وبصراحه بدور على صيدلانيه " يتنكوا اهلها عليه ويقلولى بنت متعيش فى السعوديه تخيل عايزنى ارجع مصر
            اه عندى صيدليتى بس لوكنت مكانى كنت هتعمل ايه
            خنقونى الناس وطبعا لحد دلوقتى مخطبتش وباقى 15 يوم على الاجازه
            د/هشام

أخي هشام

طلعنا بلديات يا عم!!!! يا مراحب

طيب ده بالنسبة للنهدي

بس ده للصيادلة الجدد و لا اللي قضوا فترة زيك مثلا؟

و المرتبات الغريبة اللي في حدود 2000 ريال دي إشاعة و لاحقيقة؟

و بالنسبة للعروسة

يا عمنا اللي مش عاجبها تعيش جنب الحرم خليها عند أهلها همة أولى بيها

و بالنسبة لصيدليتك

90 % من صيدليات اسكندرية حاليا بمتصفيش اللي انت بتقول عليه ده (مش جايبة همها)

نصيحة لوجه الله عشان دينك و دنيتك

خليك في السعودية فترة كمان و ربنا يكرمك و يرزقك الحلال آمين

{َرَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً}

الله ينور عليك يا اتش
                المنتدى نور بوجودك
                و يا ريت متحرمناش من خبراتك و نصايحك الغالية

اخوك و الاب الروحى لك فى الصيدلة:
                د/احمد بسيونى مبروك
                لا آفةَ على العلومِ وأهلِها أضر من الدخلاء فيها وهم من غير أهلها، فإنهم يجهلون ويظنون أنهم يعلمون، ويفسدون ويقدِرون أنهم يُصلحون ( ابن حزم )

الاخ الغالى احمد بسيونى ياريس ايميلك منور وعرفته طبعا ربنا يكرمك ويرزقكك بالخير
                  الاخ عبيد الله متشكر قوى على الاستضافه اللذيذه
                  بس فعلا الارقام اللى بتقول عليها صح لان كان قدامى مستوصف اهلى وفيه صيدلى جه قبل ماانزل واشتغل بال1800 ريال والنصيبه الاكبر انه دفعة 2000
                  وال2500 بقى السايد
                  انا كنت بكلمكم على النهدى بشكل خاص
                  اما موضوع العروسه فبس للانصاف مش كل اللى فى السعوديه عايشين جنب الحرم
                  يعنى انا الحمد لله علشان فى جده فكان 20 دقيقه ابقى فى الحرم وده بالدنيا ومافيها
                  بس المسافات طويله جدا هناك يعنى علشان اروح المدينه المنوره
                  كانت مره واحده والرحله تاخد 6 ساعات من جده رايح و 6 ساعات جاى
                  ربنا يوفقكم كلكم وتبقو على خير
                  متواصل ان شاء الله معكم دائما
                  هشام

الله يجزيك الخير و يبارك فيك د.هشام

و نورت المنتدى انت و د.مبروك و كل بلدياتي من البحيرة

السلام عليكم اخي د.هشام
                      د.زيتون سألك عن اجور الصيادلة
                      وماذا عن اجور مندوبين الدعاية هناك
                      بصراحة الوضع هنا مايسرش عدو ولا حبيب
                      لان المجال اتملى بطريقة مستفزة
                      وجزاك الله كل خير
                      انا الصغير الذي ربيته ...........فلك الحمد
                      وانا الضعيف الذي قويته .......فلك الحمد
                      وانا الفقير الذي اغنيته ........فلك الحمد
                      وانا المسافر الذي صحبته .....فلك الحمد
                      وانا الغائب الذي رددته .........فلك الحمد
                      وانا السائل الذي اعطيته .....فلك الحمد
                      ربنا ولك الحمد

الاخ العزيز د . هشام
                        انا بصراحة مستغرب من كلامك عن الصيدلة فى السعودية اشد الاستغراب

من خلال خبرتى المتواضعة فى فى السعودية35 سنين بس فى واحدة من المجموعات المحترمة

صيدليات السديس قبل ان يشتريها النهدى غول الصيدليات فى المملكة و2 سنة اخرى كمندوب دعاية

طبية بعد ان رفضت العمل مع مجموعة النهدى الطبية لاننى رفضت ان يباع الصيدلى مع الصيدلية

وبالطبع تعرضت لمشاكل جمة بسبب هذا الاستعباد من مجموعة النهدى المحترمة

ولله الحمد انتصرت فى النهاية

فبالنسبة لعمل الصيدلى فى السعودية فلم ارى فيه فرقا عن مصر بل هو اقل من مصر بكثير

فمن يا معلم الى يا ولد ينادى للصيدلى فى الصيدلية

ولم ارى ايضا نظام التشخيص والصيدلى يطلع الدوا يمكن حالة فردية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ثم هاتجوز ازاى وانت شغال 12 ساعة فى صيدلية النهدى ربنا يعينك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ملحوظة صغيرة

المسافة من جدة الى مكة حوالى 70 كيلو يعنى تقريبا ساعة الا ربع بالسيارة

اما من جدة الى المدينة فحوالى 400 كيلو اى تقريبا 4 ساعات بالسيارة

هذا للايضاح ولكم جزيل الشكر

الاخ د/رضا من ابسط الحاجات اللى الواحد اتعلمتها فى حياتى ان مفيش ورد من غير شوك
                            موقفك طبعا ضد النهدى انا فهمته علشان عارف موضوع السديس اما قصة بيع الصيادله مع الصيدليات فراى انك مزودها شويه لان كل واحد حر مانتش عايز تشتغل معاهم روح وانت قبل متسافر عارف نظام الكفاله ايه وكلنا متفقين قبل منسافر اننا هنشتغل فى اى مكان ومع اى حد مانتش فى بلدك علشان تتامر وحتى فى بلدك برضه مبتعرفش تتامر وبعدين انا شايف الموضوع من ناحيه تانيه دلوقت اللى بيشترى مكان اول حاجه بيعملها بيزحلق الناس اللى كانو فيها ومتقليش لا بيجيب غيرك وانت عارف ليه علشان غيرك هيجى براتب اقل وهيرضى ولو ايه حصل وكمان كان فى دماغك الدعاية وظبطلك عقد من هناك وفيزا يعنى كانت سكة ليك وعمرك مكنت هتعملها وانت فى مصر اما موضوع محمد وياولد وياابوعلى وياسيد فلو سعدتك موجود فى الصعيد والفلاحين اقصى وضع ممكن توصله يااستاذ ان مكنش يافندى فكل بلد ولها طبعها وبرضه دى مش بلدنا وبعدين مش الصيادله بس اللى بيتقلهم كده بينهم وبين بعض كده والمهن كلها وامة لااله الا الله اللى بيشتغلو فى السعوديه
                            وبعدين انا دايما بحب اوصل بالناس بالخير وانا شايف بوجهة نظرى ان السفر خير مليش دعوة بحد وبعدين انت بتقول قعدت 3 سنين طيب عملتهم وعشتك ارتاحت سيب الناس تحلم ويجعله عامر وكفايه بدل مايخصصو المنتدى ومنلقيش لينا مكان ولا اصحاب
                            اتش

بصراحة انا معاكم انتوا اللى الاتنين يا دكاترة
                              على الرغم من انى ما سافرتش السعودية لكن من خلال سماعى من اصحابى و الناس اللى سافروا
                              شايف ان السفر خير و خصوصا فى النهدى لأنها حاليا افضل صيدليات فى السعودية من حيث الفلوس
                              و ان كان الوضع مش زى زمان
                              يعنى الدنيا مش ربيع و الجو بديع يا دكتور هيومان مصرى
                              يعنى ما تتخيلش انك هترجع تشترى فيلا و عربية و صيدليتين
                              ده اقصى املك فى شقه صغيرة و ان كان يتبقى اى حاجه جنبيها يبقى رضا
                              دلوقتى فيه ناس مستعدين يسافروا بتراب الفلوس لأنهم مش لاقين
                              و بالنسبة لموضوع يا ولد و يا معلم
                              عديها الناس لبعضيها
                              و بعدين انا اللى اعرفه انهم لما بيقولوا كده بيبقى بغرض المدح !!
                              مش كده و لا ايه ؟
                              هو يعنى متخيل كده
                              زى ما واحد يقولك فى مصر يا باشمهندس .. هو متخيل انه كده فخمك و بجلك و عظمك
                              مش حاسس انه اهانك
                              بس ما فيش داعى للقفش فى الموضوع ده و ياريت الجماعة حديثو التخرج ما يتضايقوش من الكلام ده
                              التعديل الأخير تم بواسطة ahmed80; الساعة 18-06-2006, 08:51 AM.
                              الحمد لله حمداََ كثيراََ

يعمل...
                              X