إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ماذا بعد التخرج

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ماذا بعد التخرج

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :

أنا طالب فى السنة الرابعة فى كلية صيدلة الاسكندرية.

إنها سنة البكالريوس.........سنة التخرج.............وما أدراك ما التخرج؟

إنها الحيرة أن تبدأ واقع جديد بتحيات جديدة ليس لك لها مايسمن ويغنى من جوع بعد حاصل دراسة قضيت فيها من عمرى خمس سنوات.

لى حلم أصبحت وأمسيت عليه...

لا أريد أن أصبح مجرد صيدلى يجلس فى
    صيدلته يقرأ الجرائد ويشاهدالوصلة ويسبح
    بعد النقود والجنيهات والدنانير.

لا أريد أن اصبح جامع للمال وإن فقدت
    مبادىء وتحولت من صيدلى إلى سمسار.

أتمنى أن أبرع فى مجال الصيدلة: فهما وعلما وتطبيقا مكلالا ذلك بنية إرضاء ربى ونصرة دينه.

أعجبنى مجال الصيدلة الكلينية ووجدت فيها مجالى بإذن الله وسمعت عن صيدلة عين شمس وأن لها السبق فى ذلك فأرجو من كل أخ يملك معلومة تضىء لى الطريق الايبخل علي أضاء الله اخرته قبل دنياه .

وجزاكم الله خيرا

رد: الحقونىىىىىىىىىىى

انا على فكرة زيك بالظبط وبفكر فى اللى بتفكر فيه
    وخايف من الفشل بعد التخرج
    بس تفاءلوا الخير تجدوه
    اهو الواحد بيعرف كام معلومة من هنا على كام معلومة من هناك
    وانا لو لقيت حتة ممكن نستفيد منها انا وانت هاكتبها باءذن الله
    حتى يستفيد الكل

انصحك بالاستمرار فى القراءة و الاطلاع بعد التخرج
      عليك بمحاولة تطبيق ما درسته فى الكلية و بين الواقع العملى

بإيدك انت انك تكون صيدلى متميز و بإيدك انك تكون صيدلى غير ناجح

اعتقد ان الصيدلى اللى قاعد يقرا جرايد و يشاهد الوصلة هو اللى اختار الطريق ده.. هو اللى اكتفى بالمعلومات القليلة اللى عنده و لم يعد عنده الرغبة فى التعب من اجل المعرفة

لا تيأس، فهناك صيادلة على قدر عالى جدا من العلم، و اعرف اناس لم يكتفوا بالبكالوريوس و اكملوا دراساتهم فى البيوتكنولوجى و الصيدلة الاكلينيكية

لا انكر ان هناك سلبيات كثيرة فى مهنتنا، و لكن لن تتغير الا اذا بدأنا نحن التغيير

فلنبدأ بأنفسنا
      التعديل الأخير تم بواسطة mabrook13; الساعة 07-11-2008, 12:18 AM. سبب آخر: تعديل كلمة
      لا آفةَ على العلومِ وأهلِها أضر من الدخلاء فيها وهم من غير أهلها، فإنهم يجهلون ويظنون أنهم يعلمون، ويفسدون ويقدِرون أنهم يُصلحون ( ابن حزم )

طبعا عمر ما اى حد بيتخرج بيرفكت واكسلنت فى مجاله عن طريق شويه المعلومات اللى سورى يعى صمهم فى الكليه وخلاص بس لان الدراسات المصريه دراسات عقيمه عباره عن شويه مناهج مش مهم الافاده تكون ايه بس طبعا بعد التخرج ده بقى دورك انت لو عايز تبقى دكتور ناجح لازم تشترى الاطلس الشامل وتذاكر منا الACTIVE CONSTITUENT&MECHANISM OF ACTION&SIDE EFFECTS وبيتهيا لى كمان لو بتتبع اى معلومات عن اى مرض ع النت او غيره انت كده هتبقى ممتاز وتقدر تفيد الناس واى صيدلى ناجح لما يكون شاطر فى مجاله بيكون طبيعى واثق فى نفسه وكمان الناس بتثق فيه اا بس باقولك كده عشان تعرف انفى صيادله بجد ممتازين بس طبعا انت لو تعرف تاخد الCLINICAL ده يبقى كويس جدا انشاء الله وربنا يوفقكك وسورى ع الاطاله

Give Your Smile For Every One But Give Your Heart For Only One

رد: ماذا بعد التخرج

نفس السؤال ونفس الحيره هنعمل ايه بعد التخرج .كل اللي اتقال هو الصح والمفروض واللي ناويه عليه ان شاء الله بعد ما اخلص السنه دي .بس عايزه حد يكون خلص فعلا وابتدي الحياه العمليه ويقولنا عمل ايه واي اخباره في الشغل .ولاحظت حاجه مهمه وانا بدرب وهي حب المهنه نفسها .يعني الدكتور اللي بدرب عنده جامد جامد يعني لسه فاكر كل حاجه ربنا يشفيه ويكرمه والصيدليه هي حب الاول والاخير بيحب حتي العلب الفاضيه بحاول اتعلم منه وربنا يسهل

يعمل...
          X